Avoin kirje perhe- ja peruspalveluministeri Rehulalle

Sipilän hallituksen hallitusohjelman mukaan pyritään vähentämään terveyden eriarvoisuutta. Valmisteilla olevan sote -lainsäädännön tavoitteena on säästää sosiaali- ja terveydenhuollon ja rahoituslinjausten toteutuessa erityisesti valtion kustannuksia 3 mrd. Miten tämä voi mitenkään onnistua, jos alkoholilainsäädännön uudistuksessa hallitus ei huomioikaan omia tavoitteita vaan elinkeinopolitiikka ohittaa terveyspolitiikan. Uudistuksessa kansanterveys ja hyvinvointi ovat jääneet toissijaisiksi.

Vuodesta 2008 alkoholin kokonaiskulutus ja alkoholihaitat ovat olleet laskussa. Monissa kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa on todennettu, että alkoholin saatavuuden lisääminen on suoraan yhteydessä haittojen kasvuun. Suomi erottuu muista pohjoismaisista monopolimaista siten, että meillä on muita korkeampi alkoholin kulutus ja enemmän alkoholihaittoja. Alkoholista aiheutuu vuosittain yli miljardin euron suorat kustannukset sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä järjestyksenpitoon.

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) arvioitte viime vuoden marraskuussa, että alkoholilain kokonaisuudistus tulee lisäämään kulutusta. Tänään (13.2) toteatte mediassa, että, ette ala ohjeistamaan keskustan eduskuntaryhmää asiassa. Miksi ette? Tiedätte hyvin mitä se tarkoittaa kansaterveyden ja perheiden hyvinvoinnin kannalta. Esimerkiksi vanhusten alkoholin käytön kasvu vaikuttaa mahdollisen sekakäytön lisääntymiseen, sairastavuuteen, tapaturmaherkkyyteen ja heikentää heidän kotona pärjäämistään. Nuorten ja perheiden elämän inhimillistä kärsimystä ei voida edes laskea.

Sosiaali- ja terveysministeriön lakiluonnos nostaa siis ruokakaupassa myytävän alkoholin prosenttirajan nykyisestä 4,7:stä 5,5:een ja vaatimus juoman valmistamisesta käymisteitse poistettaisiin, jolloin saadaan ns. limuviinat kauppoihin. Ravintolat saisivat luonnoksen mukaan myydä alkoholia aamuneljään ja ostettua juomaa saa juoda aamuviiteen asti. Tämän jälkeen voi ravintola olla kuitenkin edelleen auki. Alkoholia voi myydä myös ravintolasta mukaan. Lisäksi alaikäinen voi myydä alkoholia ravintolassa ja valvojan ei tarvitse olla enää alan ammattilainen vaan täysi-ikäinen aikuinen. Alkoholilain esitys vaikeuttaa myös hallituksen työllisyys- ja tuottavuustavoitteiden toteutumista alkoholihaittojen lisääntymisen vuoksi.

Lisäksi perhe- ja peruspalveluministeri hyväksytte esityksen siitä, että viinaa saa myydä alehintaan ja tätä tarjousta saa mainostaa. Miksi? Ravintola-alan yrittäjät ovat tuoneet huolensa pienten anniskelupaikkojen järjestyksenvalvonnan poistamisesta. Miksi ette halua edistää yhteiskunnallista turvallisuutta ja työturvallisuutta? Onko alkoholin myyminen kansallinen itseisarvo?

PS. Kiitos 1 % (n.170 Meur) hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rahasta, jonka kunnat saavat sote-uudistuksen yhteydessä.